Контрольна робота
«Речення з однорідними членами». «Звертання. Вставні слова»
1.Який спосіб зв’язку між підметами в поданому реченні?
В ній чебреці, гречки, і пшениці, й овес напоєні теплом (А. Малишко).
а) сполучниковий; б) безсполучниковий; в) змішаний.
2.Виділіть речення з однорідними членами:
а) Ось крамничний пшеничний несу радо хліб;
б) Удовина хата була висока, світла й дзвінка;
в) Непересічною здається нещодавня знахідка в Чернігові великого давньоруського скарбу;
г) Поверніть мене до класу срібним покликом дзвінка.
3. Члени речення, які відносяться до одного й того самого члена речення й виконують однакові синтаксичні функції, називаються:
а) відокремленими; б) неоднорідними; в) однорідними; г) уточнювальними.
4. Назвіть речення з однорідними присудками:
а) Мавка йде до калини, швидко ламає на ній червоні китиці ягід, звиває собі віночок;
б) Понад морями пролягають тіні журби й тривоги, спогадів і снів;
в) Життя, немов ріка, пливе в майбутнє, в завтрашнє, в безкрає;
г) З берега на берег можна добутися баржами або човнами.
5. Які сполучники вжиті при однорідних членах в поданому реченні?
Вночі і ожеледь, і мряка, і сніг, і холод.
а) протиставні; б) розділові; в) єднальні; г) підрядності.
6. Виділіть речення, у якому вжиті розділові сполучники:
а) Зерно і камінь, суша і вода достойні буть зображені в картині; б) Хто ти, мрія чи сон?
в) Не краса красить, а розум; г) Чоловіки весело, з жартами відповіли на привітання.
7. Назвіть речення з протиставними сполучниками:
а) Гарна нивка, та чужа; б) Не то сон, не то забуття склепляли повіки:
в) Сінешні й хатні двері були відчинені; г) Мене весь час то палило, то морозило.
8. Слова, що поєднують в одну групу однорідні члени речення, називаються:
а) однорідними; б) уточнювальними; в) узагальню вальними; г) увідокремленими.
9.Визначте речення, у якому при узагальню вальному слові слід поставити тире:
а) Крикнула Мотря на порозі так, що двері з обох хат разом одчинились і з дверей повискакували всі і Карпо і Лаврін і Кайдашиха і Мелашка;
б) Тиша була наповнена всякими звуками і дзвінкою піснею жайворонка і дзижчанням польових мух;
в) Широка синя стрічка в материному очіпкові біла сукня на дочці червоний бант у косах усе так налякало студента, що він сидів як на шпильках.
10.Визначте речення, у якому при узагальнювальному слові слід поставити двокрапку:
а)На річці в лісі у полі усюди німо тихо;
б) Найменший шерхіт луск гіллячки шум пташиного крила усе резонувало тут надзвичайно лунко, чисто повноголосо;
в) Ураз усе покращало біля мене і ясени з блакитними тінями і нагорблена клуня з чотирма вітрами і скрипливі ворота.
11. Позначте речення з поширеним звертанням.
А. У Вербний тиждень, за народним віруванням, не можна сіяти городини…
Б. Знаю, знаю, дівчинонько, чим я тебе розгнівив: що я вчора ізвечора із другою говорив.
В. Верни до мене, пам’яте моя.
Г. О сарнонько, приходь вечірньою добою на скло прозорих вод…
12. Познач речення, в якому правильно поставлені розділові знаки при вставних словах.
А. Це була, так би мовити наша фамільна ворона.
Б. Правду кажучи, дика гуска ота повз нас і не летіла, і не пливла, проте ми її заполювали.
В. Може – спить вона тепер солодким сном, листячком у грушевому дуплі прикрившись.
Г. Отже: голову його не так легко вирізнити в темряві степу.
13. Укажи речення, в якому є вставлене речення.
А. Біля басейна (в басейні догори черевом плавала рибина – поганий знак) садівник періщив лозиною козу.
Б. Коли морська зірка повзе, то один із променів трохи піднятий і виставлений уперед.
В. За його розрахунками, він уже повинен бути навпроти літака.
Г. Зоре моя вечірняя, зійди над горою, поговорим тихесенько в неволі з тобою.
14. Установи відповідність між реченням і способом вираження у ньому звертання.
1. Іменник у формі кличного відмінка.
2. Словосполучення.
3. Прикметник.
4. Іменник + словосполучення.
А. Я тебе, вірная, аж до хатоньки сам на руках віднесу.
Б. Піднімаймося, спішімо на боротьбу проти ненависного ворога!
В. Нахиляйтесь, густі лози, куди вітер віє!..
Г. Постій, чумаче, постривай, шляху в людей розпитай.
Д. Зіроньки ясні небо покрили, вийди, дівчино, серденко миле.
15. Установи відповідність між реченнями та значенням ужитих у них вставних слів.
1. Джерело повідомлення.
2. Привернення уваги.
3. Упевненість.
4. Невпевненість.
А. Запам’ятайте, найпростіший спосіб уникнути грибних отруєнь – збирати лише ті гриби, які вам добре відомі.
Б. Тоді шкурка в лисиці робиться густа та лискуча, а, як відомо, лисицю полюємо виключно через її знамените хутро.
В. По вулиці йду і, здається, уперше розплющив я очі на світ.
Г. Тепер повернули, без сумніву, до лісу.
Д. Буває, часом сліпну від краси.
16. Склади два речення зі словом видно, використавши його у ролі вставного і звичайного члена речення.
17. Уяви себе екскурсоводом. Розкажи відвідувачам музею або гостям твого міста про певну будівлю або пам’ятник, використовуючи звертання і вставні слова.